Posted 14th October 2021 by APSIS

Därför är web personalisation viktigt för din medlemsorganisation

Betalande medlemmar kommer alltid förvänta sig en bra service, vilket också innefattar din organisations onlineprofil. När medlemmar klickar in på din hemsida förväntar de sig att se ett bra content, ett lättanvänt gränssnitt och en produkt eller tjänst som representerar ett verkligt värde.

Personalisering av webbinnehåll kan föra med sig en handfull olika fördelar som du annars skulle gå miste om i ett hav av ointressant och slätstruket content. Tala direkt till varje individ för att hålla dem engagerade och lojala - vilket även hjälper dig att lösa upp många kluriga knutar.

Web personalisation kan lösa massor av utmaningar

  • Minskat engagemang eller lojalitet

Om ni exempelvis är en fackförening som kommer i kontakt med flera olika yrkesgrupper under samma tak, då är det viktigt att personalisera era meddelanden.

Låt oss säga att ni är en fackförening för sjukvårdsarbetare och ni har kirurger, läkare, sjukskötare och assistenter bland era medlemmar. Informationen ni ger till en kirurg skiljer sig från den information som ska delas till en assistent, och vice versa. Så när du kontaktar varje enskild grupp behöver du övertyga dem om att du tänker på deras bästa.

Här kan du sikta på att skapa specifikt content som matchar varje krav - det kan göras genom en skräddarsydd landningssida dit de dirigeras efter att du samlat in uppgifterna om deras yrke.

  • Problem med att locka nya medlemmar

Att ha det kämpigt med nyrekryteringen av medlemmar kan bero på en bristande personalisering av ditt webbinnehåll. Det kan indikera att din hemsida effektivt riktar in sig på en särskild medlemsgrupp som ofta tillfredsställs, men samtidigt sviker en annan medlemsgrupp helt. I det avseendet är det viktigt att du skräddarsyr ditt content för alla dina kundgrupper.

Därför kan även problemet med nyrekryteringen även rota sig i en mättad marknad - så du behöver kunna visa alla olika grupper i den bredare publiken varför du representerar dem bäst. Det kan göras genom en rad olika metoder med inriktning på parametrar som exempelvis demografi.

Med personalisering och marketing automation kan du se till att besökare från en viss åldersgrupp eller från en särskild plats styrs till ett content som visar hur din organisation kan hjälpa dem.

  • Förlorade medlemmar

Det här är ett ännu värre problem att drabbas av då det indikerar att du en gång i tiden lyckats tillfredsställa dina medlemmars behov men inte längre gör det. Kanske är det något som beror på att du trappat ner dina resurser på hemsidan, kanske ditt content är för generiskt, eller kanske har du missat att aktivera dina kunder. Oroa dig inte, allt detta går att fixa och web personalisation kan hjälpa dig att vinna tillbaka dem.

diagrams on a blackboard

Personalisering av webbinnehåll - FAQ

En del känner säkert igen de utmaningarna vi listat ovan, och vet att de behöver lösas, men är inte 100% säkra på hur man går tillväga. Om detta gäller dig, ta en titt på de vanligaste frågorna som vi listar nedan - om det inte gör det, hoppa vidare till nästa sektion.

Vilket verktyg behöver jag för att personalisera min hemsida?

Det finns många plugins som hjälper med att generera unikt content baserat på data som lagras i cookies eller liknande. En del verktyg möjliggör detaljerad personalisering genom hela försäljningsprocessen, inklusive din hemsidas content, CTA:s och bilder - allt utan ett enda kodtecken.

Andra alternativ är verktyg som gör det möjligt att personalisera baserat på popup-rutor som dyker upp på din hemsida, där rutornas innehåll består av dynamiska landningssidor som tar hänsyn till användarens beteenden och information.

Vid sidan av detta finns det liknande plugins som möjliggör A/B-tester på hemsidan för att se vilket content som tilltalar kunderna mest. Man kan även använda heat maps för att tyda vad  dina användare är mest intresserade av på din hemsida, denna data kan du sedan använda för att planera ditt content och personalisera efter dina användares intressen.

Dessutom kan man ta denna personalisering ett steg längre genom att använda sig av plats, ålder och andra demografiska värden.

Dessa plugins använder datan och de interaktionerna som en användare har med din hemsida eller kontrollerar vilket segment som en viss kund tillhör för att sedan tillhandahålla unikt hemsidesinnehåll.

Hur kommer jag igång med min personalisering?

Personalisering kan vara utmanande, men de teknologier vi nyss har nämnt kan göra det mycket enklare att göra långvariga förändringar på din hemsida som revolutionerar din medlemsorganisation.

Ofta finns det gratis provperioder, och för mindre organisationer är en del verktyg till och med tillgängliga gratis - tills ni etablerat er.

För att kunna segmentera användare behöver du en lösning som kan generera dynamiskt content, beteendeanalyser och spåra över flera appar. Detta ger dig rätt förutsättningar för att producera ett effektivare webbplatsinnehåll. 

Gillar kunderna personalisering?

Ja, kunderna älskar personalisering! Och här har du statistik som bevisar det:

  • Det kan leda till 79% ökat kundengagemang
  • Organisationer som använder sig av personalisering har 44% återkommande kunder
  • Men endast 39% av alla organisationer använder personalisering.

Som du ser har du en otrolig chans att sätta dig i pole position och maximera möjligheterna på en marknad som inte anammat personalisering fullt ut. Ge dina följare vad de vill ha!

Vilka är fördelarna med personalisering?

Personalisering innehåller oändligt med fördelar. Du kan öka lojalitet, öka öppningsfrekvensen av ditt content, skicka rekommendationer och sticka ut bland dina konkurrenter. Personalisering kan även leda till bättre konvertering, en ökad igenkänningsfaktor och lägre bounce-frekvens.

Då kanske du undrar hur man lyckas uppnå allt detta? För att vara effektiv är nyckeln att registrera webbplatsbeteenden.

Registrera webbplatsbeteenden för att möjliggöra personalisering

Din personaliseringsstrategi behöver ha en stabil grund, och det börjar med webbplatsspårning. I korthet så består det av en kod som låter dig se dina kunders aktivitet på hemsidan, och på insikterna det ger kan du basera ditt content. 

Om du exempelvis ser att många av dina medlemmar besöker en särskild del av din hemsida så kan du skapa nya landningssidor eller blogginlägg som erbjuder mer content till de som har indikerat att de vill ha det. Om sökord anges i hemsidans sökfält kan du använda den datan för att skapa nya FAQ-sektioner eller förklarande innehåll på din hemsida.

test tube being filled up

En annan simpel idé är att skapa personaliserade landningssidor som innehåller medlemmens namn och lite lokal information. Tänk dig att Bosse besöker din hemsida på morgonen, då kan du generera en landningssida som säger “God morgon Bosse, här är ett webinar under lunchen som du kanske är intresserad av”. Det får dem att känna sig mer uppskattade och hjälper dig att öka kundnöjdheten för ditt utbud.

Förstå dina kunder

All information ovan kommer hjälpa dig att förstå dina kunder på ett effektivare sätt. När du samlat på dig den datadrivna kunskapen kan du personalisera och automatisera rekommendationer baserat på data från flera olika plattformar. Rekommendationer av produkter eller tjänster kan sedan användas för att visa dina medlemmar fler fördelar, exempelvis i syfte att motivera kunder att uppgradera sig från ett baspaket till premium, eller så kan du försöka sälja tilläggstjänster.

Det finurligaste med detta är att de flesta inte ens kommer ha något emot denna merförsäljning eftersom du baserat dina meddelanden på deras tidigare beteenden och förutspådd aktivitet för att erbjuda dem exakt det medlemskap de är ute efter!

Web personalisation är här för att stanna

Det är sant, personaliseringens avgörande roll växer i samma takt som våra dagliga liv mer och mer kretsar runt det digitala. Personalisering av webbinnehåll behöver mätas kontinuerligt och genomgå förbättringsprocesser eftersom trender och människor är evigt föränderliga.

Dessutom kommer man inte pricka rätt med alla personaliseringsförsök - även om något är personaliserat så kanske det ändå inte tilltalar kunden i fråga. Därför behöver marknadsförare förstå hur deras hemsidor presterar och vara redo att göra nödvändiga justeringar.

Vi har sett att all digital marknadsföring grundas av data, därför är en annan nyckel att kunna bevara de här dataregistren och profilerna. Med dessa kan du modifiera och bygga bättre content. Om du saknar detta, då kommer dina aktiviteter att vara lika användbara som en hammare utan spik.

 

Vill du lära dig mer om hur du kan nå nya höjder med dina personaliserade upplevelser? Ladda ner vår handbok om webbeteenden för medlemsorganisationer här!