Posted 11th May 2021 by APSIS

Consumer lifecycle marketing - så här lyckas du

Kundresor är inte linjära och det var länge sedan så var fallet. Du sätter bollen i mål genom att driva dem till det första köpet, men det betyder inte att matchen är vunnen.

Starbucks förstår vad consumer lifecycle marketing handlar om, och de är ett positivt exempel på varför det är så viktigt att rikta fokus på kunderna efter deras köp. De har räknat ut att deras genomsnittliga kundvärde är 24 $ per vecka, och om de fortsättningsvis lyckas få denna genomsnittliga kund att återvända de kommande 20 åren så tjänar de $15,000 från hen.

Satsa på återkommande kunder och släpp dem inte efter första köp

Data och insikter likt dessa övertygade dem att investera i sina kundresor för att kunna attrahera fler kunder, öka  kundlojalitet och få fram varumärkesambassadörer. De satsade på consumer lifecycle marketing och det har börjat ge ordentlig utdelning.

Starbucks-exemplet visar varför det är så viktigt att ha en tydlig plan för sin consumer lifecycle marketing. Om du lyckas med det kan du börja bocka av dina förbättringsområden och känna effekten av en lojal kundbas.

Att bygga relationer och driva in lukrativa upprepade köp ökar försäljningen och vinsterna, men utan digitala marknadsföringsverktyg kan det vara kämpigt att lyckas.

Varje gång en potentiell kund besöker din hemsida eller digitala kanaler kommer de befinna sig i olika skeden av sin kundresa, och det kräver en interaktiv butik. Du kan inte bara använda dig av “one-size-fits-all” i din butik och hoppas på det bästa, då kommer den opersonliga kundkommunikationen utan relevans i realtid att leda till en bristande kundlojalitet.

Inom handeln kan det bli kostsamt om man ser sin kundresa som något linjärt. Men med APSIS One kan du enkelt bygga relationer som inte avslutas efter första köp, och vi ska visa dig hur! 

Förbättra kundupplevelsen

Kunder och människor i allmänhet har ett behov av att känna sig uppskattade och värdefulla, därför är personalisering viktig. Då menar vi inte bara personalisering i form av namn och ihågkomna födelsedagar, även om det är ett fint sätt att visa din omtanke på.

Vi syftar mer på personalisering på detaljnivå. Marknadsföringsverktyg som 360 view i APSIS One gör att användare enkelt kan följa profiler igenom kundresans alla steg och skapa automatiserade flöden som möter deras behov ögonblickligen.

Tänk vilka möjligheter det ger dig! Du kan verkligen ge din consumer lifecycle marketing superkrafter genom att titta närmare på varje profil och leverera informationen de behöver när de behöver den.

Detta gör det möjligt för dig att börja återaktivera kunder som är på väg att svalna, skicka erbjudanden till förstagångsköpare eller små puffar för att övertyga kunder att köpa igen.

Med en smart tidslinje får du även en överblick av varje kunds beteende i de olika marknadsföringskanalerna, vilket innebär mindre administration för dig och mer framgång för teamet.

Spara tid och administrativa uppgifter med en smart tidslinje över varje kunds beteende i den olika kanalerna

Bygg effektiva segment

Segmentering är användbart för att definiera dina egna segment och skapa personaliserade meddelanden som sedan kan skickas ut i bulk.

Allt eftersom kunder interagerar med ditt varumärke, så rör de sig från det ena segmentet till det andra och då ändras samtidigt kommunikationen som levereras till dem. Du kan skapa segment för att gruppera ihop profiler som klickar på ett särskilt mail eller visar en viss produkt, eller så kan du skapa dem för specifika steg i kundresan, för att verkligen stärka din consumer lifecycle marketing.

APSIS One ger användare chansen att ligga steget före genom att tillhandahålla fördefinierade smarta segment som är baserade på tre faktorer:

  • Handlingar
  • Egenskaper
  • Beteenden

Detta gör det möjligt att segmentera varje steg i kundresan, oavsett ifall det handlar om nya kunder som är i välkomstfasen eller segment som väcker inaktiva kunder.

Skapa rätt meddelanden

Consumer lifecycle marketing kretsar kring att bygga en lojal kundbas, men som vi varit inne på tidigare så tilltalas kundprofiler av olika meddelanden. Här är några tips på vad som kan fungera för vem:

  • Förstagångskunder. Varje kund som du lyckas konvertera till en återkommande kund är rent guld för dig, därför bör du jobba hårt för att förverkliga det. I den här fasen behöver du motivera din kund att göra ett andra köp och styra in hen på resan till att bli din mest lojala vän.
  • Registrerade besökare. För profilerna i det här segmentet bör du ta till dina bästa motivationsmetoder. De har redan lärt känna ditt varumärke så de flesta i den här fasen har redan byggt upp ett intresse för ditt utbud och behöver nu en liten knuff i rätt riktning. Använd datan du har samlat in, som vilka produkter de tittat på eller hur de upptäckte ditt varumärke för att skapa personaliserade meddelanden som uppmuntrar till att göra det första köpet.
  • Anonyma besökare. De här besökarna behöver du jobba hårt för. Denna fas består av besökare som kan konverteras till registrerade användare, förstagångsköpare och slutligen återkommande kunder. Här behöver du investera ordentligt, och målet är att övertyga dem att genomföra ett köp eller registrera sig. För att lyckas kan du erbjuda rabatter på deras första köp, små bonusar som gratis frakt eller öppna hela portföljen med återaktiverande annonser. Du måste använda dig av all deras data, exempelvis webbhistorik och sättet de upptäckte dig på för att göra din kommunikation med dem så personaliserad som möjligt.

Det finns massor av segment som kan nämnas här, men denna lista ger dig en liten glimt av hur du kan bemöta olika profiler.

Genomför din consumer lifecycle marketing på rätt sätt!

Vi har gått igenom och utforskat vikten av att behandla varje kundresa som ett maraton och inte en sprint, samt även visat fungerande metoder för att få ut mesta möjliga ur consumer lifcycle marketing. Men innan du sätter igång behöver du investera i en marknadsföringsplattform för att kunna leverera den bästa kundupplevelsen.

APSIS tillhandahåller inbyggda integrationer i CMS, CRM och e-commerce-plattformar och den överskådliga profilvyn gör det enkelt att hålla koll på vilket steg varje kund befinner sig på, och vart de är på väg.

 

Men detta kräver en stöttande planering, som genomförs smidigt med vår 2021 Marknadsföringskalender och mall för retail, full av smarta idéer som hjälper dig att få en rivstart. Ladda ner den här!