Apr 15 | 5 Minuters läsning

Hur kommer man igång med marketing automation för e-commerce?

Marketing automation för e-commerce är en avgörande del för att du ska kunna ta din verksamhet till nästa nivå. Om du arbetar inom branschen har du säkert flera bollar i luften samtidigt - och då har vi inte ens nämnt hur COVID-19 förändrat landskapet.

Den utarbetade entreprenören eller marknadsansvariga jobbar idag fler timmar än någonsin, vilket har lett till att vi alla vill kunna få mer uträttat på mindre tid. Och det är precis den möjligheten som marketing automation ger dig.

E-commerce är inte en lätt nöt att knäcka och det finns inga genvägar till framgång. Men du kan ge dig ett försprång i den eviga kampen om vinsterna när det kommer till att: jonglera kampanjer, hålla nivån för övergivna kundvagnar på mattan, upprätthålla ett högt ROI och en hög kundnöjdhet.

Hur automatiserar man sin e-commerce med APSIS One?

Här krävs massor av hårt arbete, men marketing automation-lösningar kan göra det enklare för dig, och ge anställda tid att hämta andan och ta hand om uppgifter som behöver en mer personlig touch. Det gör även att du kan få ut mer med mindre medel, och spara på de personalkostnader som dessa tidsslukande uppgifter annars medför.

Du behöver inte heller spana särskilt långt! APSIS One ger alla användare: förinställda flöden för e-commerce, övergivna webbsessioner och kundvagnar, samt flöden efter köp. De är perfekta för att hjälpa nya användare att komma igång omedelbart, men till och med experter kan använda dem som mallar för att slippa repetitiva uppgifter och spara tid. Tyvärr ingår inte de här funktionerna för vår tidigare APSIS-lösning.

Därför är marketing automation för e-commerce revolutionerande

Med praktiska marknadsföringsplattformar kan företag kräma ur maximalt värde ur sin e-commerce. Plattformarna ger flera fördelar, och hjälper dig bland annat att:

  • Bygga din nätbutik
  • Hantera ditt produktutbud
  • Skapa en enhetlig onlinenärvaro

Vid sidan av detta genererar plattformarna även en guldgruva med beteendedata och köpdata åt dig. Denna data är vital om du vill kunna skapa personaliserade kampanjer som tilltalar dina kunder, och motivera dem att återkomma.

Med rätt integrationer kan du dessutom optimera så att du kommer åt datan och viktiga funktioner på ett och samma ställe, och göra dig av med datasilor och dess potentiellt förödande påverkan.

Integrera din e-commerce plattform

Innan du kan skörda de här fördelarna behöver du integrera din e-commerce med en plattform som APSIS One. Det gör att du bättre kan:

  • Marknadsföra dina produkter
  • Öka din kundbas
  • Skapa smarta och automatiserade flöden

Både små och stora företag kan integrera sina e-commerce plattformar för att skapa värdefullare kundresor. För detta ändamål är data vitalt, och 2021 har vi inte råd att förbise det. I korthet betyder det att du behöver använda den för att marknadsföra dina produkter, rekommendera varor till kunder och vinna tillbaka övergivna webbsessioner och kundvagnar.

Så låt oss dyka djupare in på vad marketing automation för e-commerce kan göra för dig och ditt företag.

Gör det enkelt att hitta tillbaka till kundvagnarna

Övergivna kundvagnar är bland det mest utmanande med att driva ett e-handelsföretag. Men tack vare marketing automation kan alla de kunder som öppnat plånboken på glänt och sedan lämnat lockas tillbaka.

Du kan skapa flöden med emails där du kan anpassa innehållet och personalisera det baserat på varje individs specifika kundkännetecken, vilket ger dig ett verktyg som verkligen kan göra skillnad för dina utskick.

Automatiserade lösningar kan meddela dig det exakta antalet kunder som lämnat sina kundvagnar samt vilka varor de inte köpte. Till de här kunderna kan du skicka ett uppföljningsmail som påminnelse om vad som väntar på dem, och även produktrekommendationer baserat på deras webbhistorik. Detta gör det enklare att locka tillbaka och konvertera kunderna.

Marketing automation för e-commerce är ett vinnande recept

Med automatiseringarna kan du även använda dig av extra funktioner, som att dela ett specialerbjudande (som gäller efter köp) första gången en kund överger en kundvagn. Och en av de främsta egenskaperna med de här automatiseringarna är att man bara behöver sätta igång dem så arbetar de i bakgrunden! Är inte det lysande?

Har du fortfarande tvivel? Ta en titt på den här statistiken.

  • Email om övergivna kundvagnar har 30% högre öppningsfrekvens jämfört med vanliga e-commerce emails
  • 21% av emails om övergivna kundvagnar klickas in på
  • 50% av klickade emails leder till köp

Ge ett varmt välkomnande

Alla gillar att få ett hjärtligt välkomnande när man kliver in i något nytt, och detsamma gäller potentiella kunder som registrerar sig för en e-postlista. Därför är det viktigt att du välkomnar dina kunder, presenterar ditt företag och visar relevanta produkter för dem.

Med marketing automation kan du skapa välkomstflöden anpassat efter beteenden från  data som samlats in från webbhistorik och registreringsformulär. Alla datapunkter kan användas för att skapa personaliserade välkomstflöden som förmedlar genuin värme så att nya kunder känner sig välkomna.

En del plattformar har till och med en uppsättning färdiggjorda mallar för att hjälpa företag som behöver komma igång snabbt eller saknar nödvändiga designkunskaper.

 

Ta med dina kunder på en resa

Kundresan är huvudnyckeln, och marketing automation kan hjälpa dig att göra den friktionsfri. Kreativa formulär kan användas för att fånga kundernas uppmärksamhet och därmed kan du peka dem i rätt riktning - men de här formulären hjälper dig även att samla den typ av data du verkligen behöver.

Vi har redan varit inne på det här, men automatiserade flöden kan ställas in för att reagera på händelser som när en kundvagn överges, vilket hjälper dig att vinna tillbaka pengar och kunder. Vi vet redan att personalisering är avgörande, och marketing automation kan införliva det i dina välkomstflöden, köpflöden, födelsedagsmail och lojalitetskampanjer.

Vid sidan av det tar personaliseringsfunktionen även hänsyn till köpvanor och beteendedata för att leverera relevanta produktrekommendationer som verkligen triggar dina kunder att spendera mer.

Kom igång med marketing automation för e-commerce

Tillbakavunna kunder, välkomstflöden och kundresor är alla grundpelare inom marketing automation som kan kännas svåra att greppa, men när man bryter ner dem i mindre delar  ser man vilken potential de har. Det måste dock göras på rätt sätt med rätt marketing automation-plattform.

Har vi rett ut dina tvivel om marketing automation? Marketing automation kanske känns komplicerat, men det är långt ifrån verkligheten. En bra marketing automation-plattform kräver bara en uppstartsprocess och låter sedan automatiseringen leverera värde och generera nöjda kunder.

 

Men hur kommer man igång? Ta en pratstund med experterna och bolla koncepten vi nyss nämnt. Boka en demo med APSIS nu, och kom igång med din marketing automation för e-commerce idag!